شبکههای اجتماعی برای اولینبار به منبع اصلی اخبار در جهان تبدیل شدند
برای دههها، تلویزیون، رادیو و روزنامهها مراجع اصلی ما برای دریافت اخبار روزانه بودند، اما اکنون این رویه تغییر کرده است. براساس گزارش جدید دانشگاه آکسفورد و رویترز، شبکههای اجتماعی برای اولینبار رسانههای سنتی را کنار زدهاند و به منبع شماره یک دریافت خبر برای تمام گروههای سنی تبدیل شدهاند. کاربران اکنون دسترسی سریع و بیواسطه به اطلاعات را به ساختارهای کلاسیک رسانهای ترجیح میدهند. در این گزارش محققان از ۱۰۰ هزار نفر در ۴۸ کشور مختلف نظرسنجی انجام دادند؛ ۵۴ درصد از افراد گفتند طی چند روز گذشته حداقل یکبار از شبکههای اجتماعی برای دریافت اخبار استفاده کردهاند. در مقابل، این رقم برای رسانههای سنتی مانند تلویزیون، رادیو و وبسایتهای خبری ۵۱ درصد است. هر فرد در این نظرسنجی میتوانست چند گزینه را انتخاب کند. در کشورهایی که شبکههای اجتماعی تسلط بیشتری دارند، نسبت به نحوه پوشش رسانههای سنتی از درگیریهای جهانی مانند جنگ در ایران انتقادات گستردهای وجود دارد. تقریباً ۴۰ درصد از افراد زیر ۳۵ سال معتقدند که شبکههای اجتماعی بهترین راه برای پیگیری اخبار جنگ در ایران هستند؛ درحالیکه افراد بالای ۳۵ سال همچنان تماشای تلویزیون یا مطالعه وبسایتهای خبری را ترجیح میدهند.